söndag 4 april 2010

Veckans kokbok

Tänkte ha detta som ett stående inslag om jag får ihop schemat :)

Varje vecka tipsar jag om en kokbok, ny som gammal, som jag tycker är värd att bläddra och inspireras av. Det kan vara alla tänkbara sorters matlagning eller böcker som handlar om mat och råvaror i sig.

Denna veckan får det bli Mathias Dahlgrens nya kokbok "Det naturliga köket". Jag är ju långt ifrån ensam om att gilla hans tänk när det gäller råvaror. Varför göra något jättekonstigt med en råvara som i sig själv smakar så fullständigt underbart? Det gäller att med fingertoppskänsla förfina en råvara till det ultimata och sen stanna där och inte gå vidare.
Han skriver mycket om mat i allmänhet mellan recepten och även om minnenas påverkan och atmosfären runt omkring.
Det är dessutom en ordentlig pjäs till kokbok på över 500 sidor. Trevlig att bläddra i och inspireras av och många recept som tilltalar mig.
Kolla på filmen där Mathias själv berättar om sin kokbok eller bläddra lite i den på smakprov.se under kokböcker.

1 kommentar: