fredag 16 april 2010

Lite vardagslyx

Själv lever jag ju inte direkt efter veckodagar. Jag går mer på känsla.
När man jobbar så oregelbundet är det väldigt svårt att ha koll på vad det är för veckodag. Det är något lättare för mig att ha koll på vilket datum iom att jag skriver det på allt jag producerar och ställer in i kylen...
När man går på känsla så kan man alltid låtsas att det är lördag på en tisdag. Så det här med att dricka en flaska vin mitt i veckan är inget konstigt för mig. Har till och med korkat upp mousserande på en onsdag bara för att sitta och njuta i vårsolen och drömma sig bort.
Men jag tror att sånt är viktigt även för dem som jobbar mån-fre 9.00-17.00. Nu menar jag inte att hälla i sig massa vin utan att unna sig någonting litet extra. En liten chokladtryffel efter falukorven och makaronerna. En bit äkta god lagrad parmesan som rivs över carbonaran.
Någonting litet som sätter guldkant på tillvaron helt enkelt.
Här hemma kan det bli en god dessert eller så blir det vad vi kallar Italian Night. Då köper vi några goda ostar och charkuterier. Plockar fram kex, knäcke (kanske inte så italienskt men gott till osten...), grisini och kanske soltorkade tomater och annat lullull. Sen blir det ett glas rött till det och bara njuta av varandras sällskap och den goda maten.
Har Filip tur så är jag lite sugen på att testa något i dessertväg och då kan det kanske bli något riktigt smarrigt. Som i onsdags när jag gjorde inkokt glasrabarber med vit chokladpannacotta, mandelsmulor, färska jordgubbar, fläderskum och rabarbesorbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar