fredag 18 februari 2011

Mitt drömkök

Som en del av er vet så går jag runt o drömmer just nu om att köpa hus. Tänk va härligt med ett eget hus med en massa yta och projekt!
Självklart fantiserar jag en hel del om mitt drömkök. Det är viktigt att det är stort med mkt arbetsyta. Det får gärna vara en öppen planlösning med en köksö som gör att man har översikt och så att man kan ha kontakt med gästerna vid bordet.
Belysningen är viktig. Man ska inte stå i ett mörkt litet hörn utan man ska känna sig som om man är i himmelriket :)
Sen är det viktigt att där är mycket förvaring så jag kan få plats med alla mina maskiner och grejer.
Det ska också vara lätt att rengöra. Gärna rostfria bänkar och hade det varit möjligt hade jag gärna haft en golvbrunn så att man kunde spola av golvet :)
På jobb drar man ju ofta ner brödsmulorna på golvet och ibland har jag gjort det av ren reflex här hemma....
Sen måste jag ju självklart ha två ugnar. Jag håller på att bli galen av att bara ha en! Köttet vill ligga o mysa i 125 grader medans gratängen önskar sig 225 grader... Hur ska det gå ihop? Ja då får jag ju ta ut köttet när det e färdigt och medans det vilar gasa på ugnen och hoppas på att gratängen blir färdig o får fin färg på 10 min... Jag blir inte heller ledsen om en av ugnarna har ångfunktion.
Köksfläkt är också A och O. Jag vill inte att hela mitt hus ska lukta balsamicoreduktion. Så är det bara.
När det gäller diskho så får det gärna finnas på två ställen. En liten precis bredvid spisen som man kan hälla av pastavattnet i utan att behöva springa kors o tvärs, och en stor som gärna få ha en blandare med sånt där vridbart handtag så att man kan spola av ordentligt med det.
Det bär lite emot att säga det här... Men det viktiga är faktiskt inte att köket är snyggt utan funktionellt. Det märks så tydligt när man som kock kommer till ett kök som är byggt enbart för att vara snyggt. För i så fall brukar det vara helt värdelöst att jobba i. Det är iaf vad jag har fått lära mig på olika arbetsplatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar