måndag 10 januari 2011

Söndagsmat

Många av er kanske anser att söndagsmat ska vara sådan mat som kan ta lång tid och som innebär att man ska sitta o njuta och äta länge.
Jag som normalt jobbar länge på lördagar. Säkert 14 timmar är alltid extra trött på söndagar och orkar inte alltid göra något långkok eller något avancerat. Det gör jag hellre på måndagen som då är min söndag.
Igår, trotts att jag inte jobbat, orkade jag inte heller göra något konstigt. Så då slängde jag ihop en pastarätt som jag lärde mig på mitt första jobb. Det är en tokenkel men god pasta som inte behöver ta längre än vad det tar för pastan att koka upp.

PASTA MED RÄKOR OCH CHILI
Koka tagliatelle eller papardelle. Jag tycker det blir godast med "lång och bred" pasta. Medans vattnet och sedan pastan kokar så gör man följande:
Mixa 1 röd urkärnad chili med ett knippe bladpersilja, ett par vitlöksklyftor, 1 dl rapsolja och ½ dl olivolja. Nu höftar jag rätt så friskt men det beror ju lite på personlig smak om man vill ha den lite starkare kan man ta mer chili osv.
Dela körsbärstomater, riv parmesan, strimla rödlök och häll av vätskan ur en burk lakeräkor.
När pastan är klar värmer man på ett par skedar av oljan i en stor stekpanna. Får gärna var en liten djupare modell så att man kan vända runt pastan.
När oljan är varm häller man i den kokta pastan och i med grönsaker, räkor och parmesan. Salt och peppar och vi är hemma.

Vill man göra det ännu snabbare så kan man förbereda genom att koka pastan dagen innan och skölja den med kallt vatten. Då är det bara att värma den i oljan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar