torsdag 6 januari 2011

Dagens köksredskap

Jag skulle ju verkligen skära ner på dem där impulssköpen men detta e faktiskt något jag varit sugen på ett tag.
När jag berättade för mamma vad jag tänkte köpa så sa hon att jag inte var riktigt klok. Men det struntar jag i :P
Det jag pratar om är en spruta som man använder för t.ex. lakera bilar.
Många av er undrar säkert vad det ska vara bra till när man lagar mat. Men det är nämnligen så att detta är ett utmärkt verktyg för att dekorera tårtor och desserter med.

Man smälter lika delar mörk choklad och kakaosmör till ca 50 grader, häller det i behållaren och sprayar på så vis ut ett tunnt lager med choklad.

Detta ger en tunn sammetsliknande yta som ser lite porös och luftig ut. Väldigt snyggt, annorlunda och inget man ser varje dag. Dock är det en riktigt kladdig historia så det är bra om man är i ett utrymme som tål lite. När vi gör detta på jobb ser vi till att täcka uppåt väggarna med plastfilm. Men även då kommer det choklad lite här o var i och med att chokladen blir till små små partiklar. Så en idé är att göra det in i en stor stor kartong...
Klurade lite på om man skulle kunna bygga en kub eller något i plywood som man skulle kunna använda...

Man måste också rotera föremålet man sprayar så att det verkligen täcker överallt. Sprayar man en tårta så kan man ställa den ovanpå en burk eller något så att den blir lite upphöjd. På så vis kan man även spruta lite underifrån.

Den här tårtan har Daniel Roos gjort. Har lånat bilden från hans blogg, som by the way är oerhört inspirerande. Här har använt sig av precis den tekniken som jag pratat om och ni ser vilken härlig yta tårtan får.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar