söndag 16 januari 2011

Brioche - Guds gåva till anklevern

Jag har ju kommit i kontakt med brioche på otaliga arbetsplatser. Men det är nog inte alla som har fått njuta av detta underbara bröd.
Det speciella med det är att det inte innehåller någon degvätska. Det innehåller bara ägg, mjöl, jäst, socker, salt och otroligt mkt smör. Så mkt smör att om man skulle steka en skiva behöver man inget matfett...
Det är ju därför ooootroligt onyttigt. Men nån gång kan man väll ändå få synda!! För det är så fantastiskt gott!
Även om jag som sagt använt det på alla arbetsplatser och praktikplatser så har jag aldrig bakat det själv.
Men det är inget bröd mat hittar på alla bagerier (inget i Helsingborg vad jag vet) så därför så tänkte jag ge mig på detta bröd som tar två dagar att göra. Och nej det finns inga genvägar!!

Brioche ca 20 st
20 g jäst
250 g ägg (ca 5 st)
500 g vetemjöl special
20 g salt
60 g socker
375 g osaltat smör, rumstempererat
2 ägg till pensling

Dag 1
Lägg jästen i en degskål. Tillsätt ägg och vispa tills jästen löst upp sig.
Tillsätt mjöl, salt och socker. Arbeta till en seg och elastisk deg med degkrok, i köksmaskin i ca 10 min. Det är viktigt att gluten i degen är sträckt till det optimala.
Tillsätt smöret lite i taget i fyra omgångar. Arbeta degen blank och slät mellan gångerna.
Täck över degen med en bakduk och låt jäsa till dubbel storlek, ca 2 timmar. Slå samman degen och arbeta den blank igen.
Dag 2
Lägg degen på lätt mjölat bakbord och vik samman till ett paket.
Dela i 20 bitar eller i 2 beroende på om du vill ha små bullar eller 2 bröd.
Forma till passande form och lägg i formar.
Låt jäsa i kökstemperatur i 1 timma för bullar och 1 ½ för den större varianten.
Sätt ugnen på 220 grader och pensla bröden med ägg.
Baka tills de är gyllenbruna och uppnått 96 grader i innertemperatur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar