söndag 5 februari 2012

Ölprovning med jobb

Förra tisdagen hade vi arbetskamrater en liten träff på Mogwai. Vissa käkade först (jag var inte en av dem) och sedan var det dax för deras öppna ölprovning (har dem varje tisdag).
Har varit på otaliga vinprovningar men faktiskt aldrig ölprovning. Kan vara för att jag inte är särskilt förtjust i öl.... Men jag hade velat älska det. Jag hade velat "ta en kall öl på en uteservering" på sommaren... Så därför tänkte jag ge detta en chans och verkligen försöka gå in för det. Dessutom kostade det bara 100 kr för provningen så det är ju löjligt billigt.
Vi provade 6 olika sorter om jag inte minns helt fel och alla kom från bryggeriet Brewdog. Brewdog hade en beermakers dinner på Gastro så vårt gäng hade ju en lite speciell relation till detta bryggeriet.
5 Am Saint, Paradox Jura, Tokyo, Hops Kills ?, Abstract 06 och Abstract 07. En liten notis är att i andra länder heter "hops kills ?" faktiskt "hops kills  nazis" men det passade sig minsann inte i sverige. Dem där nazisterna är menat de tyska bryggerierna som man "tävlat" mot.

5 Am Saint och Hops Kill ? är väldigt snarlika. Skillnaden är att den senare är något starkare i procenten och bara mer av allt.
Tokyo är en stout och innehåller även ris. En öl som min kollega Fredrik gett toppbetyg.
Paradox Jura en stout som lagrats på gamla whiskeyfat.
Sen är Abstract 06 som tillhör deras exklusiva exprimentserie. Denna var en trippelt torrhumlad svart DIPA och gjordes i 5500 exemplar.
Abstract 07 är en Skotsk imperial ale på 12,5% alkoholstyrka och endast 4400 flaskor är bryggda.

Så är jag frälst nu och helt insnöad på öl? Nej... Jag tyckte att dem två första var okej. Men mörk öl känner jag mig inte redo för. Jag får nog hålla mig till rosé denna sommaren också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar