tisdag 1 mars 2011

Helgen som gick

I helgen hade vi goda vänner över på middag. Nu när jag snart ska börja jobba så vill jag ju laga så mkt mat som möjligt :P
Förrätten bestod av en liten "sallad" med tunnt skuren avocado, handpillade räkor, citronmajonäs samt krutonger och bakade körsbärstomater.
Varmrätten var helstekt rostas med rödvinskokt oxsvans, pomme fondant, sauterad pak choy och variation på lök (lameller och inkokta pärllökar). Sen hade jag turen att komma över bondbönor nere på torget. Trotts att det inte är säsong så fick dem också följa med hem. Dem är ju så galet snygga på tallriken.
Desserten var som ett fyrverkeri av choklad, passionsfrukt, kola och jordnötter!
Den bestod bland annat av passionsfruktsmousse, chokladterrin och världens underbaraste mjölkchokladglass! Där mitt bland allt gott gömde sig också dolce de leche. Det kan utan tvekan klassas som världens godaste kolasås. Löjligt enkelt att göra också ;)


Dolce de leche

Ställ en burk kondenserad mjölk (den sötade varianten) i en kastrull. Häll på vatten så att det täcker burken och låt sjuda i 4 timmar. Håll ett öga på burken så att den hela tiden är under vattenytan och så att vattnet bara sjuder och inte börjar koka.
Plocka upp burken efter 4 timmar och ställ i kylen och låt kallna över natten. Öppna burken och njut!





Ps. Mina upplägg blir alltid lite sisådär när jag har gäster här hemma. Ont om plats och gäster sittandes vid bordet får en att slarva :P










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar