onsdag 29 december 2010

Italiensk maräng

Mamma har varit rätt krasslig på senaste så därför lovade jag henne att hjälpa henne lite med maten till nyår.
Så igår började jag pyssla lite smått i köket och gjorde något av det tråkigaste jag vet.
Jag gjorde italiensk maräng.
Italiensk maräng är en sånn grej som e väldigt bra at ha färdig i frysen. Och i och med att jag tycker att det är så tråkigt att göra så när jag ändå gör det gör jag oftast en lite större laddning.
Denna maräng e bra att ha om man ska göra olika typer av fruktmousser men man kan också spritsa upp den på små mördegstartletter och bränna av.
Tartletterna e by the way väldigt smidiga om man vill imponera på sina gäster.
Gör bara mördegsskal (finns färdig mördeg att köpa på rulle nu), baka av dem och fyll dem sedan med någon kräm eller curd (finns också färdigt på burk om det krisar) och spritsa sedan med italiensk maräng som du har färdig i frysen.


Italiensk maräng

3/4 dl vatten
150 g socker
100 g äggvita (ca 3)
1 tsk saft av pressad citron
50 g socker

Koka upp vatten och 150 g socker i en liten kastrull. När de har uppnått 110 grader så börjar man vispa äggvita, citonsaft och 50 g socker med elvisp.
När sockerlagen sen kommit upp till 122 grader häller man i den i äggvitevispet i en tunn stråle (som om man gör en majonäs).
Sedan vispar man äggvitan som blir styv, hård och glansig tills den är rumstempererad. Tar runt 5 minuter beroende på hastighet och mängd.

Sen är det bara att spritsa upp den och bränna av den. Eller slänga in den i frysen och använda den vid senare tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar