onsdag 18 januari 2012

Fäviken gästspel

I december hände något oerhört ovanligt som vi ansåg att vi bara var tvugna att vara med om. Magnus Nilsson från Fäviken skulle göra ett gästspel på Era 10:3 ute på Bjäre. Hans krog ligger ju annars mitt ute i ingenstans och har endast 12 platser. Så det är ju både klurigt att ta sig dit och att få bord. Så jag, Quan, PJ och Per satte oss på tåget till Båstad för att sedan få skjuts av Ylva ut till Tobias och Ullrikas matstudio.
Det är ganska litet även där och de var precis att vi 20 fick plats.

Så här glada var jag och PJ.

Så där såg kvällens meny ut.

Frasiga lavar med vitlöksgrädde. Den vita fluffiga var min favorit. Väldigt spröd och porös i munnen. Den andra påminde mer om tång.

Det här kan ha varit min favorit för kvällen. En liten "krustad" av torkat grisblod som innehöll vildöringsrom och en kräm i bottnen.

Lufttorkat gåsbröst

Jättejättegott surdegsbröd med hemkärnat smör. Den där stackars påsen fick fyllas på både en och två gånger...

Magnus signaturrätt "I skalet ur elden". Pilgrimsmussla som bakas över öppen eld i sitt eget skal. En lite rökig musigt buljong som sörplas och en mussla som är något över kroppstemperatur men så gott som rå.


Detta var också en favorit jag hade under kvällen. Kanske för att den var så enkel men genialisk. En maffig havskräfta med en sås på havre och brynt smör. Serverades tillsammans med en syrlig råkost. Allting i kombination var vansinnigt gott.
En helt galet perfekt grillad marulk tillsammans med ett gelé/kräm på enbär och ättika. Det stora gröna där är ett snabbt blancherat grönkålsblad. Marulken på egen hand tyckte jag om men enbär är jag inte så glad för och grönkålen gav mig inte så mycket heller.

En bakad rödbeta med torkad torskrom och vispad grädde smaksatt med öl. Enkelt men fantastiskt gott. Rödbetan hade bakats i grillen om jag inte minns fel och hade en bränd yta och smakade lite jordigt och rökigt. Den torkade romen kom från en torsk som hade hängt och torkat i 1,5 år. Sen hade Magnus bara tagit ut romen och pulveriserat den.

En köttsallad! Kött- gott. Sallad- gott. Ihop - knasigt bra. Här sattes dock en del gästers förnuft på prov. Den här salladen innehöll nämnligen rått oxhjärta och märg. Kanske inte vad alla äter var och varannan dag...
Strimlorna är riven kålrot.
Jag tyckte den här rätten var riktigt gott med en liten bit toast till. När brödbiten dock försvunnit och jag hade en del "sallad" kvar så tyckte jag inte riktigt att den kom till sin rätt.

Vildand med bakat päron och spansk körvel. Jag är ingen favorit av spansk körvel men här kom allting till sin rätt och kompleterade varandra. Dock så såg Quan lite snopen ut för han hade ju sett dem här liggandes där ute i köket:

"Vart tog mina andhuvuden vägen? ". Därefter kom det en consommé på anka som det tyvärr inte finns bild på. Men efter det så....

Vildandshuvud där man skulle äta hjärna och tungan. Jag måste tyvärr erkänna att jag inte tyckte att det var någon höjdare... Hjärnan hade en ganska smörig krämig konsistens... Och tungan var rätt seg.

Ja ni kan ju se vem som gick in för det mest....
Hallonis som fick lätta upp smaklökarna.

Sen så blev det lite action när det skulle göras glass. Dock var det inte Magnus egna gamla glassmaskin han brukar använda eftersom en del av bagaget dem skulle haft med sig åkt fel och hamnat i Thailand.......

En mjölksorbet med rårörda hallon och vispat ägg. Smakade barndomsminnen rakt igenom för mig. Mamma har ju alltid gjort rårörda hallon och fryst in när jag var liten. Och hade man tur fick man en skål hallon med mjölk när hon höll på och sylta och safta. Sen så var jag ju aldrig sen att slicka skålen när det bakades och den här vispade äggulan med socker väckte ju även dessa minnen vid liv.


Lite kaffegodis som avslutning. Torkade bär, tjärpastiller och älgörtskarameller.

Vi tackar för oss och för en oerhört trevlig kväll!

1 kommentar:

  1. Jag hade nog aldrig klarat av att äta hjärnan!!! Jisses Amalia! Men allt såg väldigt coolt ut, måste ta en hel del tid att kombinera ihop!

    SvaraRadera